Cekos In Ekspert
Na osnovu člana 81. stav 6. Zakona o budžetskom
sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10 i 101/10),
Ministar finansija donosi
(Sl. glasnik RS br. 99/11)
Osnovni tekst na snazi od
04/01/2012 , u primeni od 04/01/2012
Ovim pravilnikom propisuju se zajednički kriterijumi i
standardi za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu
finansijskog upravljanja i kontrole kod korisnika javnih sredstava.
Termini koji se koriste u ovom pravilniku imaju
sledeće značenje:
1) Adekvatni sistemi finansijskog upravljanja i kontrole prisutni su kod svakog korisnika javnih sredstava, koji u razumnoj meri obezbeđuju uverenost da postoji efektivno upravljanje rizicima, te da će se ciljevi i zadaci korisnika javnih sredstava ostvariti na efikasan i ekonomičan način;
2) Dobro finansijsko upravljanje odnosi se na zahtev da se javna sredstva troše i njima upravlja u skladu sa principima ekonomičnosti, efektivnosti i efikasnosti;
3) Razumna uverenost predstavlja zadovoljavajući stepen sigurnosti u pogledu određenog pitanja koje se razmatra u pogledu troškova, koristi i rizika;
4) Rizik predstavlja verovatnoću da će se desiti određeni događaj koji bi mogao imati suprotan uticaj na ostvarivanje ciljeva korisnika javnih sredstava. Rizik se meri kroz njegove posledice i verovatnoću dešavanja;
5) Međunarodni standardi interne kontrole odnose se na standarde usklađene sa Smernicama za internu kontrolu u javnom sektoru Međunarodne organizacije vrhovnih revizorskih institucija (INTOSAI);
6) Rukovodilac korisnika javnih sredstava je lice koje rukovodi radom, odnosno poslovanjem korisnika javnih sredstava;
7) Upravljačka odgovornost rukovodilaca je odgovornost rukovodilaca korisnika javnih sredstava za finansijske, upravljačke i programske nadležnosti koje su im prenete;
8) Upravljanje rizikom odnosi se na postupak identifikovanja, procenu i kontrolu rizika sa ciljem da se obezbedi razumna uverenost da će biti dostignuti ciljevi korisnika javnih sredstava;
9) Revizorski trag je snimak koji pokriva celokupnu dokumentaciju i prikazuje poslovne promene u svim fazama i pruža mogućnost da se prate dokumentovani dokazi od zbirnih do pojedinačnih iznosa i obrnuto;
10) Ekonomičnost podrazumeva da sredstva koja korisnik javnih sredstava upotrebljava za sprovođenje svojih delatnosti budu blagovremeno dostupna, u odgovarajućim količinama, odgovarajućeg kvaliteta i po najpovoljnijoj ceni;
11) Efektivnost znači postizanje najboljeg odnosa između upotrebljenih sredstava i postignutih rezultata;
12) Efikasnost predstavlja odnos između postignutih rezultata i predviđenih ciljeva.
Finansijsko upravljanje i kontrola je sveobuhvatan
sistem internih kontrola, koji se sprovodi politikama, procedurama i
aktivnostima koje uspostavlja rukovodilac korisnika javnih sredstava, sa
zadatkom da se obezbedi razumno uveravanje da će se ciljevi korisnika javnih
sredstava ostvariti kroz:
1) poslovanje u skladu sa propisima, unutrašnjim aktima i ugovorima;
2) potpunost, realnost i integritet finansijskih i poslovnih izveštaja;
3) dobro finansijsko upravljanje;
4) zaštitu sredstava i podataka (informacija).
(1) Sistem finansijskog upravljanja i kontrole
obuhvata sledeće elemente:
1) kontrolno okruženje;
2) upravljanje rizicima;
3) kontrolne aktivnosti;
4) informisanje i komunikacije;
5) praćenje i procenu sistema.
(2) Elementi sistema finansijskog upravljanja i
kontrole opredeljeni su u skladu sa međunarodnim standardima interne kontrole.
Kontrolno okruženje obuhvata:
1) lični i profesionalni integritet i etičke vrednosti rukovodstva i svih zaposlenih kod korisnika javnih sredstava;
2) rukovođenje i način upravljanja;
3) određivanje misija i ciljeva;
4) organizacionu strukturu, uspostavljanje podele odgovornosti i ovlašćenja, hijerarhiju i jasna pravila, obaveze i prava i nivoe izveštavanja;
5) politike i praksu upravljanja ljudskim resursima;
6) kompetentnost zaposlenih.
(1) Upravljanje rizicima obuhvata identifikovanje,
procenu i kontrolu nad potencijalnim događajima i situacijama koje mogu imati
suprotan efekat na ostvarenje ciljeva korisnika javnih sredstava, sa zadatkom
da pruži razumno uveravanje da će ti ciljevi biti ostvareni.
(2) Radi vršenja aktivnosti iz stava 1. ovog člana,
rukovodilac korisnika javnih sredstava usvaja strategiju upravljanja rizikom,
koja se ažurira svake tri godine, kao i u slučaju kada se kontrolno okruženje
značajnije izmeni.
(3) Kontrole koje služe za svođenje rizika na
prihvatljiv nivo moraju biti analizirane i ažurirane najmanje jednom godišnje.
(1) Kontrola obuhvata pisane politike i procedure i
njihovu primenu, uspostavljene da pruže razumno uveravanje da su rizici za
postizanje ciljeva ograničeni na prihvatljiv nivo definisan u procedurama za
upravljanje rizikom, a naročito:
1) procedure za autorizaciju i odobravanje;
2) podelu dužnosti i prenos ovlašćenja, kako bi se onemogućilo jednom licu da u isto vreme bude odgovorno za autorizaciju, izvršenje, knjiženje i kontrolne aktivnosti;
3) sistem duplog potpisa u kome ni jedna obaveza ne može biti preuzeta ili izvršeno plaćanje bez potpisa rukovodioca korisnika javnih sredstava i rukovodioca finansijske službe ili drugog ovlašćenog lica;
4) pravila za pristup sredstvima i informacijama;
5) prethodnu proveru zakonitosti koju sprovodi ovlašćeno lice koje odredi rukovodilac korisnika javnih sredstava;
6) procedure potpunog, ispravnog, tačnog i blagovremenog knjiženja svih transakcija;
7) izveštavanje i pregled aktivnosti - procenu efektivnosti i efikasnosti transakcija;
8) nadgledanje procedura;
9) procedure upravljanja ljudskim resursima;
10) pravila dokumentovanja svih transakcija i poslova vezanih za aktivnost korisnika javnih sredstava.
(2) Kontrole moraju biti odgovarajuće, a troškovi za
njihovo uvođenje ne smeju prevazići očekivanu korist od njihovog uvođenja.
Informisanje i komunikacija obuhvataju:
1) identifikovanje, prikupljanje i distribuciju, u odgovarajućem obliku i vremenskom okviru, pouzdanih i istinitih informacija koje omogućavaju zaposlenima da preuzmu odgovornosti;
2) efektivno komuniciranje, horizontalno i vertikalno, na svim hijerarhijskim nivoima korisnika javnih sredstava;
3) izgradnju odgovarajućeg informacionog sistema koji omogućava da svi zaposleni imaju jasne i precizne direktive i instrukcije o njihovoj ulozi i odgovornostima u vezi sa finansijskim upravljanjem i kontrolom;
4) korišćenje dokumentacije i sistema toka dokumentacije koji obuhvata pravila beleženja, izrade, pomeranja, upotrebe i arhiviranja dokumentacije;
5) dokumentovanje svih poslovnih procesa i transakcija radi izrade odgovarajućih revizorskih tragova za nadgledanje (nadzor);
6) uspostavljanje efektivnog, blagovremenog i pouzdanog sistema izveštavanja, uključujući nivoe i rokove za izveštavanje, vrste izveštaja koji se podnose rukovodstvu i način izveštavanja u slučaju otkrivanja grešaka, nepravilnosti, pogrešne upotrebe sredstava i informacija, prevara ili nedozvoljenih radnji.
(1) Praćenje i procena sistema obuhvata uvođenje
sistema za nadgledanje finansijskog upravljanja i kontrole procenom
adekvatnosti i njegovog funkcionisanja.
(2) Praćenje i procena sistema se obavlja tekućim
uvidom, samoprocenjivanjem i internom revizijom.
Za uspostavljanje, održavanje i unapređenje sistema
finansijskog upravljanja i kontrole odgovoran je rukovodilac korisnika javnih
sredstava.
(1) Rukovodilac korisnika javnih sredstava odgovoran
je i za:
1) određivanje ciljeva korisnika javnih sredstava kojim rukovodi, razradu i sprovođenje strateških planova, akcionih planova i programa za ostvarenje ciljeva;
2) identifikaciju, procenu i upravljanje rizicima koji prete ostvarenju ciljeva korisnika javnih sredstava, uvođenjem odgovarajućih kontrola u skladu sa međunarodnim standardima interne kontrole;
3) planiranje, upravljanje i računovodstvo javnih sredstava;
4) pridržavanje principa zakonitosti, pravilnosti i zdravog finansijskog upravljanja javnim sredstvima;
5) efektivno upravljanje osobljem i održavanje neophodnog nivoa njihove stručnosti;
6) čuvanje i zaštitu sredstava i informacija od gubitaka, krađe, neovlašćenog korišćenja i pogrešne upotrebe;
7) uspostavljanje odgovarajuće organizacione strukture za efektivno ostvarivanje ciljeva i upravljanje rizicima;
8) uspostavljanje uslova za zakonito i etičko ponašanje zaposlenih kod korisnika javnih sredstava;
9) razdvajanje odgovornosti za donošenje, izvršavanje i kontrolu odluka;
10) uvođenje internih pravila za finansijsko upravljanje i kontrolu, putem internih akata;
11) potpuno, ispravno, tačno i blagovremeno evidentiranje svih transakcija;
12) praćenje, ažuriranje i preduzimanje mera za poboljšanje sistema za finansijsko upravljanje i kontrolu, u skladu sa preporukama interne revizije i ostalim procenama;
13) dokumentovanje svih transakcija i poslova i obezbeđenje revizorskog traga unutar korisnika javnih sredstava;
14) izveštavanje o stanju sistema za finansijsko upravljanje i kontrolu.
(2) Pojedine odgovornosti iz stava 1. ovog člana
rukovodilac korisnika javnih sredstava može preneti na druga lica u okviru
korisnika javnih sredstava kojim rukovodi, ako zakonom ili drugim propisom nije
drukčije određeno.
(3) Prenošenjem odgovornosti u smislu stava 2. ovog
člana ne isključuje se i odgovornost rukovodioca korisnika javnih sredstava.
Rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica
korisnika javnih sredstava odgovorni su rukovodiocu korisnika javnih sredstava
za aktivnosti finansijskog upravljanja i kontrole koje uspostavljaju u
organizacionim jedinicama kojima rukovode.
Rukovodilac korisnika javnih sredstava izveštava
ministra finansija o adekvatnosti i funkcionisanju uspostavljenog sistema
finansijskog upravljanja i kontrole do 31. marta tekuće godine za prethodnu
godinu podnošenjem odgovora na upitnik koji priprema Centralna jedinica za
harmonizaciju.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da
važi Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje i
funkcionisanje sistema finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru
("Službeni glasnik RS", broj 82/07).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana
objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Broj 110-00-395/2011-09
U Beogradu, 14. novembra 2011. godine
Ministar,
dr Mirko Cvetković, s.r.